onsdag 9 oktober 2013

Amsterdam helg! Del I

Eller långhelg som det var. Torsdag eftermiddag åkte jag in till Amsterdam och väntade vid centralen.
Elin och David som åkte ner från Oslo, där av kallade norrmännen. Samt det första målet mat och öl!
Bacon pannkakor och öl till mig och David och ostpannkaka och rödvin till Elin.
Elin och en av alla kameror som användes flitigt under hela helgen.
En timme senare kom "svenskarna" alltså Björn, Kim och Jonas. Då var jag så glad så tog inga kort. Vi tog bussen ut till det hotell vi bokat. Det låg lite i utkanten vilket visade sig vara 12 minuter med buss, perfekt! Förutom det att jag tog fel på hållplats så vi gick av lite för tidigt och fick gå två hållplatser... Hotellet var najs så vi satte oss i deras restaurang och åt lite och tog en till öl. Bestämde vad vi skulle göra dagen efter och så.
Frukosten på morgonen fick tummen upp.
Bacon! Eller som de säger här, Speck!
Efter frukosten tog vi bussen in till stan och åkte denna gång en hållplats för långt. Jag skyller allt på min spårvagnsapp, den var vilseledande! Men oj vad mycket mer ställen vi fick se som vi annars inte sett! Vårt mål för dagen var Van Gogh museet så vi tänkte kan ju inte vara så långt att gå. Så vi strosade omkring och tog kort och försökte ta oss i rätt riktning.

Vi tog kort på varandra. (Hur såg det ut från den kameran? Så här)
Mycket kanaler.
Vi var glada
Jag ville ha ett kort på mig och Jonas, Björn ville vara med.
Försökte ta kort på dem allihopa. Alla gillar inte att posa.
Men det gör Björn.
Elin var efter.
Vi gick ett tag men upptäckte att vi tagit oss i en cirkel så hoppade på en spårvagn som körde värre än en kissenödig biltjuv och tog oss ännu lite mer runt i vår cirkel. Plötsligt var vi typ vid centralen igen så då gick vi av och hittade den rätta vagnen och kom tillslut fram till museet.
Vi var smarta och hade köpt biljetter i hotellreceptionen på morgonen och kunde ställa oss i den kö som gick lite fortare in på Van Gogh museet. Fin fint museum. Gillar verkligen Van Gogh.
Vi började dock med att fika.
Sen tog vi oss igenom alla de tre (fyra?) våningarna konst och kom ut på andra sidan som mer allmänbildade människor. Samt ett par vykort, pennor och mugg rikare. Vi gav oss stärkta direkt på nästa mål; hitta ett ställe att äta lunch på!
Följ den spännande utvecklingen i nästa inlägg. Får vi någon lunch, vem var vykorten till, äter holländarna pommes till allt och kommer vi hitta tillbaka till hotellet?!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Haha underbart inlägg! Får ju prestationsångest här... Ska ta tag i Amsterdam-bildena ikväll tänkte jag.

Anonym sa...

Ni verkar ha haft det riktigt gott!! Hade också velat besöka Van Gogh museet!!! Kram Emma

Emelie sa...

Så härligt ni det ut att ha haft det! Avis!

Augusta sa...

tack! :)

Augusta sa...

Var en fantastisk helg. Van Gogh var också bra. Men Amsterdam är nära när du flyttar tillbaka sen ;)

Augusta sa...

Det var supernajs! :D